
Telecomproviders opgelet! Vanaf 1 juli 2020 moeten mobiele telecomaanbieders bij 112-bellers identiteits- en locatiegegevens aan de autoriteiten sturen
Mobiele telecomaanbieders moeten ervoor zorgen dat alarmnummer 112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor normale telefoongesprekken. Ook moeten de identiteitsgegevens en locatiegegevens worden meegestuurd, zodat in noodsituaties snel duidelijk is wie belt en vanaf welke locatie. De beleidsregel, afkomstig van het ACM, bedoeld om de telecommunicatiewet verder te verhelderen, geldt vanaf 1 juli 2021. De beleidsregel is op 23 juli 2020 gepubliceerd in de staatscourant. Privacyrechtelijk speelt dan ook de situatie dat persoonsgegevens worden verwerkt als u 112 belt. Dit is een bepaling op grond van nationaal recht en daarvoor gelden privacyrechtelijk andere regels, namelijk artikel 6 lid 4 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Telecomproviders zouden er verstandig aan doen ook hierover in hun privacybeleid op te nemen dat zij deze persoonsgegevens zullen delen op grond van de wet. En in hoeverre de persoonsgegevens zullen worden gebruikt in het kader van misbruik van het alarmnummer is nog onduidelijk. Telecomproviders zullen enkele maatregelen moeten nemen om te blijven voldoen aan de privacyregelgeving. Benieuwd naar de volledige beleidsregel? Deze kunt u hier downloaden.