
Of het nu gaat om een ICT-contract, een verwerkersovereenkomst op grond van privacyregelgeving of een vaststellingsovereenkomst ter beëindiging van een geschil, Vegting Legal neemt uw contractinhoud graag met u door op basis van een short scan. Uw onderneming sluit dagelijks allerlei contracten. Binnen de dagelijkse rumour is het lastig alles zorgvuldig door te nemen. En dan is het wel zo makkelijk het contract op te sturen, waarna het snel met u wordt besproken. Contracten zijn opdrachten en opdrachten zijn omzet. Dan is het belangrijk om snel te weten of het contract ongebruikelijke of lastige clausules bevat. Indien gewenst krijgt u de belangrijkste punten nog per e-mail. Vegting Legal kijkt naar de risico’s en de kansen, zodat u kan doen wat u moet doen: ondernemen!
Waarom een contract sluiten?
Het is de kern van elke onderneming: het krijgen van opdrachten of het verkopen van producten. En daarmee hangen (commerciële) contracten nauw samen. Vertrouwen is bij de aanvang van een overeenkomst altijd wel aanwezig. Anders zou er geen overeenkomst worden gesloten. Maar gaandeweg kan dat vertrouwen beschadigd raken. En dat de afspraken dan zorgvuldig zijn vastgelegd is in ieders belang. Contracten kunnen vaak mondeling worden gesloten. Maar als uw contactpersoon van baan wisselt, gaat verloren wat nu precies was afgesproken.
Wat is het contractenrecht?
Het contractenrecht of overeenkomstenrecht regelt wanneer contracten tot stand komen, aan welke voorwaarden contracten moeten voldoen om geldig te zijn en wat de gevolgen zijn als het allemaal spaak loopt. Het zorgvuldig schrijven en opstellen van een overeenkomst vergt deskundigheid en vaak ook maatwerk. Vaak is maatwerk overigens niet nodig en wordt voor u aan de hand van een ietwat aangepast model snel een contract opgesteld. Met u wordt meegedacht over wat er geregeld moet worden voor een goede samenwerking. De bedoeling is dat de schriftelijke overeenkomst waterdicht is, maar ook flexibel is. Er zal gaandeweg sprake kunnen zijn van toevoegingen en beperkingen. Of van onvoorziene situaties.
Wat wilt u?
- Een contract laten opstellen;
- Een contract beëindigen;
- Over een contract onderhandelen;
- Uw contracten laten nakijken?
- Of heeft u een conflict over een contract?
Er is ervaring en kennis in huis over allerlei contracten. Het contractenrecht is breed en kent overeenkomsten in allerlei soorten en maten:
- Aandeelhouders- en managementovereenkomsten;
- Overnamecontracten;
- Ruilovereenkomsten;
- Samenwerkingsovereenkomsten;
- Arbeidsovereenkomsten;
- Huurovereenkomsten;
- Intentieverklaringen;
- Geheimhoudingsovereenkomsten (NDA’s);
- Distributie (reseller), agentuur en franchiseovereenkomsten;
- Koop- en leveringsovereenkomsten;
- Algemene voorwaarden;
- Samenwerkingsovereenkomsten;
- Service Level Agreements (SLA)
- Inkoop- en verkoopovereenkomsten;
- Inhuurovereenkomsten;
- Handel via internet;
- Licentieovereenkomsten;
- ICT-contracten;
- etc.
Wilt u uw contract laten nakijken?
Ook overeenkomsten hebben regelmatig onderhoud nodig. Bepalingen kunnen achterhaald zijn door wet- en regelgeving. Of niet meer van toepassing zijn omdat u uw bedrijfsmodel hebt aangepast. Bijvoorbeeld, in geval van aanbieders van een SaaS-overeenkomst (Software as a Service overeenkomst), die in hun algemene voorwaarden een back-up van alle data bieden, maar in de praktijk geen back-ups maken. Dan is er in het contract een contractuele verplichting, waaraan zij niet kunnen en niet willen voldoen. En dat brengt onnodig risico’s met zich mee. Een contract kan knelpunten, sterke punten en verbeterpunten bevatten. In het geval van een SaaS-overeenkomst zoals ik net noemde, is daar ook wat technische kennis voor nodig. Vegting Legal heeft die kennis in huis.
Algemene voorwaarden nakijken
Uw algemene voorwaarden laten nakijken is bijzonder nuttig. Naast het voorbeeld wat hiervoor al werd genoemd, kijken weinig ondernemers in de uitgebreide eigen voorwaarden. In de praktijk worden de (vaak evenlange) inkoopvoorwaarden van een klant klakkeloos geaccepteerd.
Nog vaker komt voor dat bepalingen uit algemene voorwaarden in strijd zijn met wettelijke bepalingen. U kunt er dan geen beroep op doen. En dat is zonde. Zeker als een andere aanpak tot een beter resultaat had geleid. Met name als u met consumenten te maken heeft, is de wetgeving streng. Het contractenrecht kent veel belangen ter bescherming van consumenten. Die bepalingen zijn van dwingend recht. Dat houdt in dat daar niet van mag worden afgeweken in een overeenkomst. Doet u dat wel, dan is die afspraak niet-bestaand. Regelmatig zijn die regels ook nog eens gebaseerd op Europese regels. Dat betekent dat de rechter in een procedure ambtshalve kijkt of de bepalingen wel voldoen aan Europees recht. Doen ze dat niet, worden ze buiten werking gesteld.
De juridische check is het werk om te zorgen dat uw algemene voorwaarden kloppen. Daarbij komt nog eens dat iedere branche eigen gebruiken heeft. De branche voorwaarden zijn overigens lang niet altijd in uw voordeel.
Internationale handel
Als u internationaal onderneemt, zal het in ieder geval verstandig zijn uw afspraken vast te leggen. Dan kunt u denken over welk recht toepasselijk is. Als u contracteert met Engelse partijen en Engels recht is van toepassing, dan zult u bij een eventueel geschil ook een Engelse advocaat moeten inhuren. De kosten van Engelse advocaten zijn over het algemeen véél hoger dan Nederlandse advocaten.
Consumenten
Verkoopt u aan personen die niet handelen in uitoefening van beroep of bedrijf? Dan gelden er strenge regels. Onder juristen staan deze regels bekend als onder andere de zwarte en de grijze lijst en de wettelijke garantietermijn in geval van koop. Ook bij koop op afstand heeft een consument meer rechten.
U kunt ook contact opnemen als u advies wilt over:
- Nakoming;
- Schadevergoeding door tekortkoming;
- Opzegging en ontbinding;
- En opschorting.
Nakoming
In beginsel moet een overeenkomst worden nagekomen. Partijen maken elkaar beloftes en die beloftes moeten worden uitgevoerd. Daarvoor is er vaak een presterende partij en een betalende partij. De betalende partij moet voldoen aan zijn verplichting om te betalen. De presterende partij moet voldoen aan de verplichting diens dienst of product te leveren. Met grote regelmaat komt het voor dat partijen hun overeenkomsten niet nakomen. Wat kunt u dan? Dan heeft u een advocaat nodig. Neem snel contact op!
Schadevergoeding
Het kan zijn dat u schade lijdt. Bijvoorbeeld als u een product hebt besteld met een leveringstermijn van vijf dagen. De verkoper heeft u bevestigd dat het product binnen vijf dagen zal worden bezorgd. En dan blijkt dat het maar niet komt. Het product had u nodig om bijvoorbeeld een website af te maken of een andere inkoop voor een project te doen. En dan blijkt ineens dat het product pas na vier maanden zal worden geleverd. Dan heeft u, na sommatie om binnen een redelijke termijn na te komen, recht onder omstandigheden om de overeenkomst te ontbinden en om schadevergoeding te eisen. Bijvoorbeeld als u het product elders ook kan kopen voor enkele tienduizenden euro’s meer. Bij Vegting Legal wordt ingespannen om een oplossing te vinden.
Opzegging en ontbinding
Naast eenmalige contracten zijn er ook contracten voor langere duur. Te denken valt aan huurovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten, maar ook aan samenwerkingsovereenkomsten of leveringsovereenkomsten. Dit soort duurovereenkomsten voor bepaalde of onbepaalde tijd horen altijd een regeling te bevatten voor de beëindiging van die contracten. Een goede opzegregeling hoort altijd onderdeel te zijn van een dergelijk contract.
Als de wederpartij niet nakomt en na een sommatie nog steeds niet nakomt, kunt u onder omstandigheden de overeenkomst ontbinden. Een sommatie is bijvoorbeeld niet nodig als een fatale termijn afloopt of als de wederpartij heeft aangegeven niet meer te zullen nakomen. Ook kunt u natuurlijk met uw wederpartij gewoonweg afspreken uit elkaar te gaan en in te stemmen met beëindiging. Bijvoorbeeld bij een inhuurovereenkomst waarbij het niet klikt met de ingehuurde persoon. Wel is het verstandig, zeker als er grote belangen bij betrokken zijn, een vaststellingsovereenkomst te sluiten. Dan weten partijen waar ze aan toe zijn. En weet u zeker dat het contract correct is beëindigd.
Opschorting op grond van de wet
Dan heeft u nog de situatie dat u wel wilt nakomen en dat u wel kunt na komen, maar dat u niet weet of uw wederpartij haar verplichtingen zal nakomen. Dan moet het wel gaan om een tekortkoming die ertoe doet.
Procederen
En soms kan het niet anders. Uw klant komt zijn betalingsverplichtingen niet na, uw leverancier levert niet wat partijen overeengekomen waren of binnen een samenwerking wordt misbruik gemaakt van het vertrouwen. Een oplossing vinden is altijd prioriteit. Als het niet anders kan, dan zal procederen één van de antwoorden zijn. Moet een leverancier leveren, omdat andere projecten anders gevaar lopen en heeft u snel uitsluitsel nodig? Dan kunt u een kort geding beginnen (zonder medewerking van de wederpartij) of een bindend advies vragen (met medewerking van de wederpartij). Heeft u een geldvordering en bent u bang dat uw wederpartij het geld aan het wegsluizen is? Dan heeft beslag wellicht zin. Neem tijdig contact op om de mogelijkheden te bespreken.
De hulp die kan worden geboden is veelzijdig, zoals het opstellen van goed geformuleerde en gestructureerde contracten voor ondernemingen, zorg, onderwijs en overheidsinstellingen, waaronder ook het opstellen, ontbinden, opzeggen of heronderhandelen van (internationale) contracten.